mandisinamerica.blogg.se

Mitt namn är Amanda och jag är en 17-årig tjej från Båstad. I augusti åker jag till USA och där kommer jag gå High School i ett år. Följ mig och min resa från sommarbyn i Skåne till landet i väst!

Utbytesstudent

Publicerad 2014-05-22 17:27:11 i Allmänt,

Hej på er!
 
Jag vet att många är nyfikna över hur det är att åka som utbytesstudent och nu tänkte jag skriva lite om vad som  kan vara bra att tänka på om man vill söka. 
 
Det kan till en början vara svårt att veta vilken organisation man ska välja men de flesta höstadie- och gymnasieskolor har broschyrer från olika organisationer på skolan. Jag rekommenderar dig att kolla runt på din skola och se om du hittar några. Det finns olika typer av organisationer och massvis av olika länder man kan åka till.
 
Alla vill inte ta studieuppehåll ett år och börja om i klassen under när man kommer hem igen och för er rekommenderar jag de Svenska Skolorna. Man kan gå i bland annat England, Frankrike, Kina, Portugal och Spanien och skolorna ligger ofta i huvudstäderna. Då går man i "svensk" skola i en klass med svenska elever.
 
Jag har personligen ingenting emot att börja tvåan när jag kommer hem istället för trean då jag tror att det kommer vara en fördel betygsmässigt. Olika organisationer som erbjuder utlandsår för elever som jag känner till är 
 
YFU
Explorius
EF
STS
 
I november förra året sökte jag till YFU för att åka som utbytesstudent till USA. Det var en ren slump att jag valde att söka till YFU då min mamma jobbar på ett företag som delar ut stipendier till elever som åker med organisationen. I och med att jag inte sökt via någon annan organisation vet jag inte hur de är men något jag uppskattar med YFU är storleken. Den är väldigt personlig och personalen vet vem man är. Om man har frågor dröjer det inte länge förens man får svar per mail och det är ganska billigt att resa med dem jämfört med andra. 
Ett annat plus är att de inte betalar någonting till värdfamiljerna. De värdfamiljer som blir utvalda har alltså ett intresse för studenterna och tycker att det är roligt att ha dem hos sig. 
 
Ett tips till er som vill åka men kanske inte har pengar till det, är att söka stipendier i tid. Det är väldigt svårt att få något om man söker några månader före avresa. Om ni funderar på att åka nästa höst kan det vara läge att börja kolla runt inom den närmsta tiden. Jag sökte bara ett stipendie vilket var lite dumt för det slutade med att jag inte fick det och måste betala hela resan själv. Gör inte som jag gjorde utan sök till flera olika ställen.
 
Nu ska jag plugga biologi och sen ska jag ut i kvällssoooolen:) 
 
Det var så himla varmt idag! Trodde att jag skulle dö i mina långbyxor när vi satt ute i solen på lunchrasten
 
 
På min skola finns det här stället med massa broschyrer. Som ni ser finns det väldigt många olika organisationer. 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Postat av: Sofia

Publicerad 2014-05-22 18:25:12

vilken del av landet åker du till? :)

Svar: Det återstår att se:) De flesta utbytesstudenterna får reda på vart de hamnar någon gång under sommaren.
Amanda Flote

Postat av: Sofie

Publicerad 2014-05-22 20:04:27

Åhh vilket härligt år du har framför dig!!Själv åkte jag iväg ett år innan jag började gymnasiet. Bodde i Littleton, Colorado. Världens bästa upplevelse! =)

Svar: Ja jag hoppas att det blir bra! Kommer bli väldigt roligt att åka iväg från
Sverige och bekvämlighetszonen;)
Amanda Flote

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela